השאירו את הפרטים ונחזור אליכם

    אלכימיה "קסם הוא המדע שעדיין לא פוענח"

    אלכימיה

    בתמונה: מרים היהודיה

    בצרפתית, מכנים זאת בן מארי כלי נהדר להמיס בעזרתו שוקולד או להכין בעזרתו מטעמים אחרים.

    אך, גם לשפים ותיקים כדאי לחזור למקורות ולקרוא לו בשמו המקורי: אמבט מרים על שם הממציאה הלא היא מרים היהודיה (לא אחות של משה..).

    מרים היהודיה היא האלכימאית הראשונה בהיסטוריה (הכתובה) המתוארכת למאה השלישית אשר חיה במצרים  ומוזכרת על ידי זוסימוס מאנופוליס – אלכימאי בעצמו שתיעד הרבה מהמצאותיה וגילוייה בתחום.

    האלכימיה היא הענף אשר תמיד ניסה לגשר בין הקסם, המיסטיקה ומזלות הכוכבים לבין המדע האנושי.

    האלכימאים האמינו שאפשר לשפר מתכות נחותות ולרומם אותן עד לדרגה של זהב ואפשר לשנות את השורש שלהם כמו ילד קטן שמלמדים אותו קרוא וכתוב עד שיהיה גדול בחוכמה ולהשתמש בהן לתרופות ושיקויים.

    "אלקסיר החיים" הוא חומר יסוד שהרבה אלכימאים ניסו ליצור ולהגיע אליו כאשר באמצעותו ניתן ליצור זהב טהור בהמשך גילגוליו הוא קיבל את השם המוכר לנו כיום בשם "אבן החכמים" או "אבן הפילוסופים" השגור בפי כל קוראי הארי פוטר..

    במאה ה-14, חי ניקולא פלאמל האלכימאי המפורסם מכולם אשר טען שאבן החכמים היא מתנה שנתן אלוהים לבני ישראל על מנת להקל עליהם את עונש הגלות והקלת המס אותו היו צריכים לשלם בפזורה.

    ניקולא טען שהצליח לגלות את הסוד בעזרת תלמיד חכם יהודי מצפון צרפת וליצור בעצמו את הזהב ואת השיקוי לחיי נצח.

    בסוף המאה ה-17, האלכימיה נהפכה לבדיחה בקרב אנשי מדע ואנשי דת כאחד, אבל צריך לזכור שהאלכימיה היא הבסיס לכימיה של היום ובעזרת כל הניסויים (חלקם כושלים חלקם מוצלחים) הצליחה האנושות לגלות ולפתח הרבה חומרים, כלים וטכניקות שאנו משתמשים בהם עד עצם היום הזה.

    מה לגבי האלכימיה בעת המודרנית?

    היהדות תמיד מצאה דרך לרומם את החומר אל עבר הלא מושג בעבר הקריבו קורבנות עבור האלוה ובתקופת החסידות גילו שאפשר לרומם את היין בקידוש של שבת אל מקומות נשגבים.

    לדעתי האלכימיה לא נעלמה היא פשוט מצאה ביטויים חדשים לחיות בהן.

    ונקודה אחרונה למחשבה:

    פעם כאשר בני האדם האמינו בקסם ופגשו בקוסם הוא טען בפניהם בדיוק את מה שרצו לשמוע- שזה קסם..

    כיום, כאשר האנושות  מאמינה באלוהי המדע  והיא פוגשת בקוסם/אמן חושים והיא רוצה לדעת איך הוא עשה זאת  הוא עונה לה בדיוק באותו מטבע -שזה מדעי.

    בתמונה: אמבט מרים (מי יודע להכין פאדג' שוקולד?)

    לעוד בנושא לחצו כאן

    חברות לקידום אתרים בישראל חברות לקידום אתרים בישראל